De Mongol Challenge is een waanzinnige trip naar Azie voor het goede doel. Initiatiefnemer Arthur Verheijen is meerdere malen naar Beijing gereden en was direct gepakt door de kracht van Mongolie. “Een geweldig mooi land dat wordt gerund door vriendelijke trotse mensen” een rechtstreekse quote van Arthur Verheijen.
Van Moskou naar Novosibirsk tijdens de Peking Challenge
Tijdens een scout voor een ander charity initiatief, de Peking Challenge, stuurde Arthur Verheijen een Russische auto van Moskou naar Novosibirsk. Vandaar de trein het Altai gebergte in, om uiteindelijk lopend de grens Rusland-Mongolie over te steken. “Aan de kant van Mongolie, in the middle of nowhere, stond een jeep te wachten van Russische makelij. Kortom, zo de fabriek uitgerold zonder ook maar een beetje interieur. Dit is nog een klus die de nieuwe eigenaar later erin moet timmeren wil hij geen hernia oplopen.” Enkele weken is Arthur Verheijen door het binnenland van Mongolie gereden op zoek naar de ideale route Peking Challenge.
“Het was me meteen duidelijk dat onze club na de Peking Challenge hier wilde finishen, zo is uiteindelijk de Mongol Challenge geboren”. De Peking Challenge is twee keer gereden ter ere van de allereerste rally ooit gereden (Peking-Paris) en de Olympische Spelen in Beijing. In 2011 is de Mongol Challenge gereden via de Oekraine, Kazachstan en Rusland. Van een brandweerbusje tot een ziekenauto tikten de duizenden kilometers af. Verhalen voor generaties zijn er gemaakt.
Een prachtige ervaring
“Uiteindelijk hebben we maar drie auto’s onderweg moeten achterlaten, geen slechte score als je nagaat wat we hebben doorstaan. Maar de spirit was er, een spirit die terugkomt in het dna van alle challenges die we rijden. Zo was er in Kazachstan een auto waar de brandstofpomp het loodje had gelegd. Nergens een waterpomp te krijgen. Uiteindelijk hebben we besloten de tickets van een student te betalen die binnen 24 uur een nieuwe waterpomp kwam afleveren op het vliegveld van Astana. Hij een mooi avontuur, wij een nieuwe waterpomp met een nog beter avontuur voor ons” volgens Arthur Verheijen.
Slechts eenmalig
De Mongol Challenge is ondanks de enorme belangstelling een keer gereden. Het jaar daarna was het niet meer mogelijk gebruikte auto’s eenvoudig te veilen voor het goede doel zonder extreem hoge invoerrechten. Alles moet op transport wat een vermogen kost en niet in lijn is met een low budget charity trip als de Mongol Challenge. “De organisatie is aan het kijken of we toch nog een keer een klassieker als de Mongol Challenge kunnen organiseren. Als het zover is krijgt onze achterban van duizenden challengers zeker een email binnen.” aldus Arthur Verheijen.